Spørsmål fra leserne (4)

RegnskapsspørsmålJeg får en del spørsmål fra lesere av jithomassen.no og mange ganger spør de om noe som jeg er helt sikker på at flere av dere lurer på eller kan ha nytte av å lese.

Derfor samler jeg noen av spørsmålene og publiserer de på nettsiden (anonymisert). Her er fjerde runde av leserspørsmål som er innom:

  • minstebehov for regnskapsfører
  • kostnader med mva
  • lån i enkeltpersonforetak

Før jeg begynner vil jeg gjerne også nevne at jeg desverre ikke alltid har tid til å svare utfyllende uten å ta betalt for tiden jeg bruker, men jeg gir deg en tilbakemelding dersom jeg ikke kan svare gratis. Bruk kontaktskjemaet hvis du har noe du lurer på.

 

Minstebehov for regnskapsfører

Spørsmål:

Jeg spør for en venninne av meg som driver med Hudpleie. Hun har i ca et år drevet Enkelpersonforetak. Hun benytter et enkelt og godt regnskapssystem for sine fakturaer og kunderegister. Dette syns hun fungerer fint og har god kontroll. Hun fikk i oppstarten god hjelp/ rådgivning fra det lokale regnskapslaget her. Hun vet at at det ikke er krav om å ha regnskapsfører i enkeltperonforetaket.

Hun syns nå at de bare dobbelsjekker hennes jobb som hun selv har god struktur på. Store fakturaer i 10 000,- kroners klassen ramler inn uten at hun får helt svar på hva hun egentlig betaler for. Hun ønsker kun hjelp til det hun «må» ifm feks årsopgjør. Hva foreslår du er «minstebehovet» et slik foretak har behov for så lenge hun har et godt regnskapssystem og kunderegister?

Kostnader er et viktig punkt når hun driver i såpass «liten» skala.

Svar:

Minstebehovet for en som gjør regnskapet selv og har god kontroll på dette, vil være noen som kan se over og kontrollere (i det minste “stikkprøver”), samt hjelp til innsendelse av skatteskjemaer.

Når det er sagt, så er det veldig varierende hvor god kvaliteten på det enkelte gjør selv er. Mange har en urealistisk ide om at de får dette til bra, mens det egentlig er mye å rette opp for regnskapsfører. Dette sier jeg på generelt grunnlag.

Artikkelen “Hva koster en regnskapsfører” kan være aktuell for deg å lese.

 

Kostnader og mva

Spørsmål:

Hei! Jeg jobber med lyd og musikk, og det er ingen mva på tjenestene mine. Det jeg lurer på er: når jeg skriver av et beløp (f.eks kjøp av en mikrofon), skal jeg skrive av hele beløpet ink mva? Eller skriver jeg av beløpet eks mva? På forhånd takk for svar.

Svar:

Da skriver du av hele beløpet inkludert mva.

 

 

Spørsmål om lån i enkeltpersonforetak

Spørsmål:

Prøver å finne ut hva som er riktig. Håper du kan hjelpe meg med forståelse av dette.

Kort sagt så har jeg et ENK, jeg har et bygg hvor jeg totalt renoverte for 3,2 mill. Jeg etablerte et privatlån på 3,2 mill som finansierte dette. Hvorfor blir ikke avdrag og renter på dette lånet sett på som en utgift og bokført som en utgift da dette er benyttet for ENK?

Nå når ENK endelig går med overskudd takket være privat lånet som jeg fortsatt betaler på så blir overskuddet overført til selvangivelsen som skattbar inntekt pluss toppskatt? Dette mener jeg blir helt galt når jeg ikke får utgiftsføre lånet i sin helthet. Skal ikke kontoplan 2100-2999 kunne utgiftsføres før endelig årreslutat?

Svar:

Du får fradrag for rentekostnader til lån, men ikke noe mer enn det. Siden du har enkeltpersonforetak går dette fradraget på deg som person, og det er ikke nødvendig å blande inn firmaet. Det er jo også et privat lån gitt til deg som privatperson og du må huske på at du og firmaet er samme juridiske person når det er snakk om enkeltpersonforetak.

Balansekontoer 2100-2999 er ikke kostnadskontoer som gir fradrag, men balanseposter som går på eiendeler/gjeld og ikke inntekter/kostnader. Det du sitter igjen med er altså fradraget for rentekostnadene.

Du kan lese mer om enkeltpersonforetak i denne artikkelen.

 

Har du et regnskapsspørsmål?

 

 

 

Lei av dansende grafer og kolonnediagram? XCELLO har kun det nødvendige for regnskapet til en liten virksomhet. Mer info

Legg igjen en kommentar