Brukerveiledning for sameie og borettslag: Inntekter

INNTEKTER arkfanen dreier seg om innbetalingene fra deltakerne/eierne. Det er kun i denne arkfanen du skal registrere disse innbetalingene.

Arkfanen består av to deler:

  • En oppsummering av hva hver enkelt har betalt inn (skjermbilde over)
  • Registrering av innbetalinger (skjermbilde under)

Kontonavn hentes fra registrering av eiere i OVERSIKT-arkfanen. Her hentes også tallene under «Budsjett» som viser hvor mye hver enkelt skal betale i løpet av året.

Summen av registreringene nede i denne arkfanen vil vise helt til høyre under «registrert».

Ut fra disse opplysningene regner regnearket også ut hvor mye som er «gjenstående» å betale. Og dersom du fakturerert disse inntektene, viser kolonnen hvor mye som er gjenstående å fakturere.

Kontroll og spesifikasjon av fordringer

Under summeringen av inntekter finner du et grått felt som viser hvilken type inntekter det er snakk om. Det kan være kundefordringer (faktura), kontantsalg (kasse) eller bank.

Feltet fungerer som en kontrollmekanisme for å se at det blir registrert like mye fordringer som det blir registrert inntekter. Kontrollsum skal være 0.

Registrering av innbetalinger

Du scroller deg litt ned i arkfanen for å registrere innbetalingene og det er her den faktiske regnskapsjobben begynner.

Hvert enkelt salg har et eget bilagsnummer som starter med 1 og deretter går løpende oppover. Du kan endre første nummer til noe annet dersom du ønsker det, og resten vil følge automatisk.

Når du registrerer innbetalingene trenger du en bilagsdato, tekst/navn, konto, faktura og beløp.

Valg av inntektskonto gjøres ut fra oppstillingen ovenfor og kontoene som du finner øverst i arkfanen.

Nødvendige opplysninger

Når du registrerer innbetalingen trenger du følgende opplysninger:

  • bilagsdato
  • kundenavn/deltaker (valgfritt)
  • TYPE
  • konto
  • beløp

Inntektskonto velges  fra kontoene øverst i arkfanen, og husk at du MÅ VELGE EN av kontoene som står listet opp øverst, ellers vil du få en feilsummering.

Ulike typer innbetalinger

Du velger mellom tre ulike TYPER salg, valgene er «Faktura», «Kontant» eller «Bank», og det er disse valgene som styrer hvilken konto salget registreres mot i balansen:

  • Velger du bank, vil salget registreres inn på konto 1920 – Bank (mest aktuell for de fleste sameier)
  • Velger du faktura vil salget registreres som en kundefordring på konto 1500 – Kundefordringer.
  • Velger du kontant vil salget registreres inn på konto 1900 – Kasse.

Her vil det ofte være gjentakende posteringer. For eksempel kan det være at alle betaler samme beløp den samme datoen i hver måned. Da kan du spare tid ved å bruke «klipp-og-lim» og bare endre på datoen. 

Eksempelregistreringer

De fleste eksempelregistreringene er vanlige bankregistreringer, da dette er mest aktuelt for et sameie. Disse registreringene er kun eksempler som skal slettes før dere starter med regnskapet.

jithomassen.no benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer