En forretningsplan beskriver virksomheten og hvordan du skal utvikle den videre. Her er alt du trenger å vite om forretningsplaner, og en komplett mal til forretningsplan du kan bruke for å lage din egen.
Her finner du alt du behøver å vite om forretningsplaner, med en gratis mal du kan benytte for å lage en best mulig forretningsplan for din bedrift. Det finnes like mange ulike forretningsplaner som det finnes virksomheter, derfor har vi også laget noen eksempler for å hjelpe deg i gang.
Hva er en forretningsplan?
En forretningsplan er en skriftlig plan som beskriver alle aspekter ved oppstart og drift av en virksomhet. Den fungerer som et veikart som gir retning og struktur for hvordan virksomheten skal drives og utvikles over tid.
En god forretningsplan er ikke bare et dokument for ekstern bruk, som banker eller investorer, men også et nyttig verktøy for virksomhetseiere og ledelse for å holde fokus og holde seg på kurs mot målene sine.
Det er også et levende dokument som kan endres og tilpasses etter hvert som virksomheten utvikler seg.
Forretningsplaner
Det finnes mange maler på nettet, og hvor dyptpløyende en forretningsplan bør være avhenger av kjennetegn ved bedrift, bransje og markedsforhold. Vår mal er en «ideell» og relativt omfattende gratis mal til forretningsplan.
Selv om ulike foretak ikke behøver å ta for seg samtlige faser like grundig, bør alle likevel reflektere over dem. Med vår mal til forretningsplan er ingenting glemt. Du velger selv hva du vil prioritere mest.
Forretningsplan mal
Her kan du laste ned vår forretningsplan mal. Den er basert på punktene nedenfor (1-10) men kan justeres etter behov.
Her er punktene fra vår mal til forretningsplan:
- 1: Forretningsidé og mål
- 2: Strategisk analyse
- 3: Produkt
- 4: Organisering
- 5: Målgrupper
- 6: Konkurrenter
- 7: Distribusjon
- 8: Markedskommunikasjon
- 9: Økonomisk analyse
- 10: SWOT og kritiske suksessfaktorer
Her er noen punkter for evaluering og justering underveis:
1: Forretningsidé og mål
Kort og konsis beskrivelse av hva firmaet skal være, hva vi skal selge til hvem, og hvorfor kundene skal velge oss. Forretningsidéen skal klarlegge rammene virksomheten skal operere innenfor: Én bransje eller flere? Forbrukermarkedet eller bedriftsmarkedet? Varer, tjenester eller begge deler? Salg til verden, Norge, Østlandet eller en bydel? Produsere alt selv, eller kjøpe fra underleverandører? Forretningsidéen bør også si noe generelt om hvem målgruppene er, eksempelvis kundegrupper med høy kjøpekraft eller foreldre med småbarn.
Mål kan være kortsiktige eller langsiktige, vage og generelle eller konkrete og kvantifiserbare.
På dette stadiet bør målformuleringen være av mer generell karakter. Når vi senere i planen vet mer om forutsetningene vi har, må målsettingene bli konkrete, operasjonaliserbare og tidsdefinerte.
2: Strategisk analyse
Dette er vurderinger av overordnede faktorer som kan få stor betydning for oss. F.eks. politisk-juridiske forhold, konkurransekrefter og menneskelige ressurser. For en grundigere gjennomgang, se artikkel om strategisk analyse.
3: Produkt
Beskrivelse av det du skal selge, f.eks. bruksområde, kvalitet og materialvalg. Her kan dessuten produksjonsmetode og andre relevante faktorer i tilvirkningsprosessen tas med. Hvis du selger kompetanse, beskriv denne istedet.
4: Organisering
Praktiske forhold og fysiske fasiliteter: Kontorlokaler, produksjonsanlegg, administrative støttefunksjoner, eventuelle ansatte, nødvendig datautstyr og så videre. Hvis du ikke har etablert foretaket ennå, vil vurdering av selskapsform også komme innunder dette punktet.
5: Målgrupper
Hvem skal du selge til, og hvilke kjøpskriterier har de? Dette handler for det første om segmentering; å dele inn potensiele kundegrupper i underkategorier. For det andre handler det om målgruppedefinisjon – å bestemme seg for hvilke av segmentene man satser på.
6: Konkurrenter
Å identifisere og analysere konkurrentene. Hensikten er å kartlegge konkurranseintensiteten, og dessuten å utnytte svakheter ved dem eller behov i markedet de ikke dekker godt nok. Jo mer du vet om rivalene, jo lettere kan du posisjonere deg – finne din «plass»; dyrke det som skiller deg fra de andre i form av pris, service, produktkvalitet, design, funksjon eller annet.
7: Distribusjon
Hvordan skal du få det du selger ut til kundene? Her vil det være store forskjeller hva relevans angår, siden dette i første rekke gjelder fysiske produkter. Men også andre varekategorier, som apper eller digitale tjenester, har distribusjonsaspekter ved seg, f.eks. plassering for nedlasting.
8: Markedskommunikasjon
Konkretisering av hvordan man skal informere og påvirke målgruppene. Her er det forskjeller fra bedrift til bedrift både når det gjelder kommunikasjonsbehov generelt, samt tilgjengelige ressurser i form av kompetanse og økonomisk handlingsrom.
9: Økonomisk analyse
Prissetting, kostnadsstruktur, budsjett, kapitalbehov, finansiering. På dette punktet i planleggingsdokumentet bør man ha skaffet seg noenlunde oversikt over hva prosjektet vil koste.
Det finnes ulike måter å gripe dette an på, og det vil være store variasjoner. Produserer man varer, må man utarbeide kalkyler der man identifiserer kostnader per produserte enhet.
Det alle må ha, er driftsbudsjett – stipulerte inntekter og kostnader for bestemte perioder.
Denne fasen kan innebære utfordringer for gründere uten bedriftsøkonomisk fagkompetanse, men Altinn og Innovasjon Norge har gode rådgivningstjenester. Fordelen er for det første at disse er gratis, og for det andre at man får tilpassede råd.
10: SWOT og kritiske suksessfaktorer
SWOT er engelsk forkortelse for styrker, svakheter, trusler og muligheter. Når fasene til nå er beskrevet, kan man utarbeide en kunnskapsbasert og realistisk oversikt over disse. Målet er en oppsummerende virkelighetsbeskrivelse, og er et viktig verktøy i forbindelse med de to kommende fasene. Kritiske suksessfaktorer må defineres, og er absolutte betingelser som må oppfylles for å nå målene.
11: Justering av forretningsidé og målsettinger – målhierarkier
Her er det tid for å skue bakover og revurdere både forretningsidéen og de generelle målene. Det kan nemlig ha kommet frem aspekter som krever endringer, for slik å øke sannsynligheten for å lykkes. Nå har man også bedre forutsetninger for å utarbeide mer konkrete mål.
Et mål om «økt salg i neste kvartal» er for vagt. Å «øke antall solgte enheter av produkt A med 500 på utsalgssted Z sammenlignet med tilsvarende periode i fjor», er langt bedre.
Målhierarki betyr her å ta utgangspunkt i et overordnet mål, for så å splitte det opp i delmål med tidsfrister. For det første blir målene mer oversiktlige og konkrete, og for det andre virker det sterkt motiverende å nå delmål. For det tredje gir dette gode muligheter for å justere underveis, fordi målprosesser alltid vil bære preg av prøving og feiling.
12: Handlings- og fremdriftsplaner
Disse tar utgangspunkt i målene, og bør utarbeides for ulike deler av forretningsvirksomheten. Hvilke områder dette gjelder vil variere fra foretak til foretak, og basert på hvordan målstrukturen er oppbygd. Eksempler kan være
- produkt- og produktutvikling
- kompetanse
- økonomi (f.eks omsetning, markedsandel, driftsresultat)
- markedsføring og kommunikasjon (f.eks. merkevarekjennskap)
- finansiering av driften det første året
- organisasjon, vekst, antall ansatte
13: Evaluering
Forretningsplanlegging er en kontinuerlig prosess. Forutsetninger endrer seg konstant, f.eks. etterspørselsforhold eller konkurransesituasjon. Et nedskrevet dokument som dette blir derfor aldri «ferdig».
Forretningsplan eksempel
Punktene over er generelle og hvilken type informasjon man finner under hvert enkelt punkt vil variere fra bedrift til bedrift. Derfor er det mange som etterspør forretningsplan eksempler. Under finner du derfor tre eksempler på forretningside.
Forretningsplan eksempler
Forretningsidè for IT Xperten AS:
Tilby skreddersydde IT-løsninger og konsulenttjenester av høy kvalitet til små og mellomstore bedrifter. Vi fokuserer på å forstå våre kunders unike behov og utfordringer for å levere effektive og kostnadseffektive løsninger som bidrar til deres suksess.
Forretningsidè for Snekkerbygg AS:
Å levere høykvalitets snekker- og tømrertjenester til kunder som ønsker å bygge, renovere eller vedlikeholde sine hjem. Vi er dedikert til å gi kundene våre enestående håndverk, personlig service og pålitelig utførelse.
Forretningsidè for Kafè Solskinn AS:
Å etablere en moderne kafé som tilbyr en unik kombinasjon av kvalitetskaffe, håndverksbakeri og et innbydende miljø som oppmuntrer til avslapning og sosialt samvær.
Forretningsplan eksempel pdf
Under kan du i tillegg til vår forretningsplan-mal, også laste ned et komplett eksempel på forretningsplan på pdf. Eksempelet er for Kafè Solskinn AS og tar for seg alle punktene i vår forretningsplan mal.