regnskapiregnearkillustrasjonDriver du en liten virksomhet med få bilag, burde du vurdere å gjøre regnskapet i regneark. Det er langt ifra slik som enkelte tror, at dette bare er et godt alternativ for mindre foreninger, lag eller velforeninger. Her er fem fordeler med regnskap i regneark.

1 Det er helt gratis

Regnskap i regneark er gratis. Og selv om det finnes rimelige, ordinære regnskapsprogrammer på markedet i dag, så må man fort opp i et par tusenlapper i året. Det slipper du dersom du gjør regnskapet i regneark og penger spart er som kjent penger tjent.

Betaler du for Excel gjennom Office-pakken finnes det også penger å spare. Bruk gjerne Excel dersom du har det tilgjengelig på din maskin og ikke betaler for det, men OpenOffice er et fullverdig og gratis alternativ.

2 Veldig fleksibelt å bruke

Gjør du regnskapet i regneark har du en veldig fleksibel løsning. Du kan for eksempel enkelt korrigere feilregistreringer, bare ved å endre på verdiene du har registrert. Bruker du et regnskapssystem, må feilregistreringen slettes og du må deretter lage en ny registrering med korrekte verdier. I et regneark kan du prøve og feile så mye du vil, helt til alt er riktig.

Regneark er spesielt fleksibelt dersom du kan litt regneark fra tidligere, siden regnearket har mange nyttige funksjoner i seg selv for de som kan det. Her kan du klippe, lime og sortere slik du ønsker. Da er det ingen sak å lage til de rapportene du måtte foretrekke, som passer akkurat til ditt formål. Rapportering vil gå som en lek med regneark.

Du kan også bruke regnearket uten å være koblet til internett, slik man gjerne må være med andre regnskapsprogrammer. Det kan være en fordel for noen.

3 Oversikt, kontroll og læringseffekt

Regneark er enkelt å kontrollere fordi du vil ha oversiktlige lister over alle posteringene dine som du raskt kan scrolle deg frem til ved behov. Dette gjør at du slipper å ta ut rapporter for å lete deg frem. Alt ligger allerede ligger inne i regnarket.

Det er også slik at når man skal avstemme og etterkontrollere for eksempel bank mot regnskap eller innrapportering av merverdiavgift, så vil man ofte bruke et regneark til denne jobben. Regnskap i regneark gjør derfor at du har en god mulighet for å gjøre denne jobben når du måtte ønske det. Integrer det gjerne i en egen arkfane i regnearket.

Oversikten du har i et regneark er også en god mulighet for å lære seg litt regnskap. Når du skjønner hvordan dine registreringer endrer balanse, resultat og merverdiavgift (for den som har det), vil du også ha en god læringseffekt av å gjøre regnskapet i regneark.

4 Dokumenter slik du vil

Det er jo engang slik at det som registreres i regnearket også må dokumenteres i form av bilag. Det vil si kvitteringer, fakturaer og bankutskrifter.

I et regneark har du muligheten til å gjøre denne dokumentasjonsjobben akkurat slik det passer deg. Enten du foretrekker å skrive alt ut og sette inn i en perm, eller du lagrer bilagene (for eksempel på pdf) i en mappestruktur på datamaskinen din. Det er ditt valg.

5 Jeg har gjort «halve» jobben for deg

En siste, åpenbar, fordel med regnskap i regneark, er at det finnes ferdig snekrede maler som du bare kan laste ned og starte å bruke med en gang. Og har du behov for dette har du kommet til riktig sted. Jeg har en slik mal her på jithomassen.no som du kan laste ned helt gratis med det samme.

Mitt regneark heter ENK600 og inneholder alle funksjoner som er nødvendige for en liten virskomhet, inkludert rapportering av resultat og balanse, samt merverdiavgift for den som måtte ha behov for det.

Les mer om mitt gratis regneark ENK600 her.

Hvem har lov å gjøre regnskapet i regneark?

Alle typer virksomheter kan gjøre regnskapet i regneark, om man er enkeltpersonforetak, aksjeselskap eller annen virksomhetsform har ikke noe å si. Det som teller er at man har under 600 bilag i løpet av året, noe som faktisk er ganske mye for en liten virksomhet. Mange småbedrifter vil aldri komme over 600 bilag i løpet av et år, og det er ikke nødvendigvis bare dersom det er et hobbyprosjekt. Måten man fakturerer på og hvilke typer kostnader man har, vil være med på å avgjøre dette. Les gjerne mer i min artikkel om regneark som regnskapsssytem for små virksomheter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *