Mange opplever å miste jobben, men det behøver ikke å bety verdens undergang. Har du en god idè, en hobby du ønsker å ta videre, eller en drøm du ønsker å realisere? Da kan du skape din egen arbeidsplass hjemmefra.
Slik kommer du i gang på en – to – tre.
Første Steg:
Planlegg godt før du begynner
De færreste har en genial forretningsidé og ferdig forretningsplan før oppstart, men grunnleggende planlegging er veldig viktig og kan spare deg for fremtidige anstrengelser. For selv om du elsker keramikk er det ikke sikkert at markedet for det du lager er veldig stort, og at du bør vurdere en annen tilnærming, spesielt om dette skal være din hovedinntekt. Det handler om å ha realistiske forventninger, definerte kundegrupper, samt en god del flere ting – hvorav mye avhenger av hvilken bransje du skal inn i.
Her kan du finne inspirasjon til planleggingsfasen:
- Om overordnet strategisk analyse
- Slik lager du din egen forretningsplan
- Etablererstøtte eller veksthjelp
Andre steg:
Velg virksomhetsform og registrer deg i offentlige registre
Etter at planleggingsfasen er over må registrere virksomheten, og må du først finne ut hva slags type selskap du skal starte. Dette valget vil ofte stå mellom enkeltpersonforetak og aksjeselskap. Forskjellen veldig kort fortalt er at et enkeltpersonforetak er gratis å starte men drives for eiers regning og risiko, mens et aksjeselskap krever 30 000 i startkapital, men har lavere risiko. Derfor bør man for eksempel aldri starte et enkeltpersonforetak om det er mye risiko involvert, så gjør dine vurderinger, her er det flere forhold som spiller inn.
Her er mer om forskjellene på enkeltpersonforetak og aksjeselskap:
- Enkeltpersonforetak oppsummert
- Enkeltpersonforetak og lønn
- Enkeltpersonforetak eller aksjeselskap?
- Om å stifte as eller gå fra enk til as
Tredje steg:
Sett i gang og skap din egen inntekt
Fiks ferdig og registrert i Brønnøysund? Da skulle alt være klart til å begynne, enten det ble keramikk-utsalg eller noe annet. Nå er det bare å kjøre på og gjøre drømmen til virkelighet, men husk at ting sjelden skjer over natten så det kan lønne seg med litt tålmodighet. En annen ting det er en stor fordel å ha full kontroll på så tidlig som mulig er selvfølgelig regnskapet. Den gode nyheten er at de fleste oppstartsselskaper vil kunne klare denne jobben helt selv, spesielt med et effektivt verktøy som XCELLO.
Her er noen artikler som kan hjelpe deg på veien videre:
Husk at linkene over bare er et lite utvalg fra innholdet på denne siden. Klikk deg gjerne rundt og les mer.