Spørsmål fra brukere av XCELLO (4)

XCELLO Spørsmål

Hvordan skal jeg føre poster uten mva? Kan jeg fakturere med XCELLO? Kan jeg redigere feltene og få plass til mer tekst? Hvordan fører jeg tap på fordring? Hvor kan jeg legge inn noter til regnskapet?

Vi får en god del spørsmål fra brukerne av regnearket og prøver å svare så godt vi kan. Noen av disse gjengir vi her slik at andre skal slippe å spørre om det samme. Bruker du allerede XCELLO kan du finne tips og råd her, og dersom du vurderer å begynne kan du få en bedre forståelse av hvordan regnearket fungerer.

Denne runden av spørsmål fra brukere av XCELLO er innom følgende:

Ikke momspliktig foretak

Spørsmål:

Hei. Jeg har et lite enkeltpersonforetak uten mva og vurderer å bruke XCELLO, men ser at det er mva i regnearket. Kan jeg likevel bruke det? Hvordan skal jeg føre poster uten mva?

Svar:

Du kan likevel bruke XCELLO uten problemer, det er bare å ikke legge inn kode for mva i registreringene dine (eventuelt bruke kode 0). Da vil ikke regnearket beregne mva, og du kan se bort fra denne funksjonen.

Fakturering med XCELLO

Spørsmål:

Jeg vurderer å bytte regnskapsløsning fra Visma og behøver mva og faktura. Jeg fører i dag øvrige føringer på eget skjema manuelt. Jeg er åpen for dine anbefalinger!

Svar:

XCELLO har en arkfane for mva-beregning som hjelper deg å rapportere riktig mva. Vi har også en egen fakturamodul som er veldig enkel å bruke sammen med regneskapsarket.

Redigering av felter

Spørsmål:

Takk for et kjempefint regneark men det er et par ting jeg lurer på:

Fjerning av tekst: hadde vært fint å kunne fjerne all forklarende tekst. Regnskapet skal videre til regnskapsfører oa. Eller punkt 3.

Kostnader felt: hadde vært digg også å kunne utvide feltene for tekst slik at jeg kunne kopiere direkte fra bankutskrifter og inn i regnskapet – slippe å taste 🙂

Mal: kunne det gått an å få de fine malene som statiske/ikke endringsbare – og «tomme» sider i tillegg til å faktisk føre? Så ville denne nybegynneren ha noe å slå opp i – og blanke ark.

Jeg bare lurer – sånn før jeg setter i gang her. Ha en fin dag!

Svar:

Takk for gode innspill til regnearket. Skal forsøke å svare deg:

Fjerning av tekst: Det går fint å fjerne teksten, men «boksene» vil fremdeles være der. Jeg har også tidligere fått forespørsel om tekstfeltet, så det blir nok noe jeg vil endre på til neste versjon.

Kostnader felt: I denne omgang foreslår jeg at du begrenser dette og evt tar mindre tekst-størrelse.

Mal: Når det gjelder mal så vil jeg anbefale at du tar en kopi av regnearket og har den i bakhånd for å gå tilbake til om nødvendig.

Jeg tar vare på alle tilbakemeldinger og vurderer disse når jeg lager nye versjoner av XCELLO. Dette med layout/format endrer seg stadig til det bedre, det samme gjør øvrige funksjoner.

Tap på kundefordringer

Spørsmål:

Jeg skal føre tapsføring av en fradragsberettiget utestående fordring på kunde. Hvordan gjør jeg det i Xcello600 AS 2018?

Svar:

Da må du først opprette kontoen 7830 – tap på fordringer, fradragsberettiget – i «Kostnader» arkfanen. Deretter tenker jeg at det enkleste er å registrere tapet i «Diverse» arkfanen debet konto 7830 – kredit konto 1500 kundefordringer.

Noter til regnskapet

Spørsmål:

Har du en god måte å legge inn noter til regnskapet. Beskyttelsen gjør at jeg ikke får lagt inn tallhenvisning i Rapportarket. Men jeg får lagt inn et nytt ark jeg kan skrive notene i.

Svar:

Takk for spørsmålet, dette er faktisk et godt forslag til videre utvikling av regnearket.

Skal du ha med deg referanser i balanse- og resultatrapporten vil det enkleste være at du «kopierer» arkfanen med rapportene ved å velge rapportene du behøver og kopiere disse, for så å lime de inn i en ny arkfane (husk å velge «paste special» slik at du limer inn tallene, ikke formlene). I den nye arkfanen vil du kunne redigere som du vil.

Når det gjelder selve notene til regnskapet, så er det vanlig å sende disse som et vedlegg i forbindelse med innsending av årsregnskap.

Etter at jeg fikk dette spørsmålet har jeg laget en gratis-nedlastbar mal for obligatoriske noter til årsregnskapet, som alle XCELLO brukere kan laste ned på lik linje med andre lesere av jithomassen.no.

Bruker du XCELLO?

Spør oss gjerne om det du måtte lure på.

Skrevet av Jan Inge Thomassen

Regnskapsfører med fokus på småbedrifter og tilgjengelig regnskapsinformasjon for alle. Har vært med fra DOS til web og opparbeidet variert erfaring fra en bransje i utvikling. Daglig leder i JITR AS.

Lei av dansende grafer og kolonnediagram?

XCELLO har kun det nødvendige for regnskapet til en liten virksomhet.

Mer info

2 kommentarer om “Spørsmål fra brukere av XCELLO (4)”

  1. Hvordan får jeg lagt inn faktura for 2018 i ‘XLSX-XCELLO-AS2019’? Selskapet er stiftet sent 2018 og jeg ønsker å slå sammen 2018 og 2019, ref:

    «Enheter som er stiftet 1. juli eller senere, kan velge å utarbeide årsregnskap for dette året, eller slå det sammen med neste år. Det er ikke nødvendig å varsle Regnskapsregisteret om dette. Årsregnskapet kan maksimalt være for 18 måneder.»
    Kilde: https://www.brreg.no/innsending-av-arsregnskap/innsendingsplikt-til-regnskapsregisteret/sende-arsregnskap-forste-gang/

    Svar
    • Hei Kjetil.

      Du får dessverre ikke lagt inn faktura for 2018 i 2019 versjonen. Det som skal med fra 2018 er inngående balanse – som legges inn i Balanse-arkfanen (uten inngående balanse fra 2018 vil heller ikke 2019 balansen stemme).

      Dersom du skal levere årsregnskap for (feks) 18 måneder må du summere tallene fra 2018 + 2019 i resultatregnskapet, og bruke balansetall pr. 31.12.19.

      PS! Minner om at Årsregnskap og Skattemelding er to forskjellige ting. Og at muligheten for å slå sammen årsregnskapet ikke er et fritak fra å føre regnskap, eller fra å levere skattemelding for stiftelsesåret.

      Svar

Legg igjen en kommentar

jithomassen.no benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer