Slik registrerer du enkeltpersonforetak – steg for steg

Å starte enkeltpersonforetak er gratis, ukomplisert og innebærer minimalt med administrasjon. Her er en detaljert guide til registreringsprosessen.

Mange dyre rådgivningsfirmaer lever av å lokke til seg gründere med etableringsplaner som lurer på hvordan de skal starte enkeltpersonforetak, for så å ta seg av registreringsprosessen for dem. Det er å kaste penger rett ut av vinduet, for dette fikser du lett selv!

Å starte enkeltpersonforetak krever verken egenkapital, styre eller stiftelsesdokumenter.

Noen starter slike foretak fordi de har en forretningsidé de vil satse 100% og gå «all-inn» for, være sin egen sjef, sier opp jobben og gyver løs. Andre ønsker å ha det som en sidegeskjeft kombinert med jobben, eksperimenterer og vurderer potensialet, bygger opp sakte men sikkert og ser hvordan ting utvikler seg.

Uansett hva motivet bak etableringen er i akkurat ditt tilfelle: registrér deg og få organisasjonsnummer.

Da er du er i gang og kan sende fakturaer til kunder og begynne å tjene på idéen din. Her er en detaljert guide til registrering av enkeltpersonforetak:

Registreringsprosessen – steg for steg

1) Først av alt: Gå til Navnesøk og sjekk at både firmanavnet du vil ha og domenet er ledig

2) altinn.no under «Aktuelle skjema og tjenester»: klikk på Registrere nye og endre eksisterende virksomheter – Samordnet registermelding og så Start tjeneste
3) Logg inn med et av alternativene (Bank-ID)

Velg «Registrere en ny virksomhet», (klikk neste) og velg «Enkeltpersonforetak» som organisasjonsform. Under «Merverdiavgiftsregisteret» velger du det nederste alternativet: «Beløpsgrensen er ikke passert».

Årsak: registrering i mva-registeret skjer først etter at du har passert 50 000 i omsetning.

Velg at foretaket ikke skal registreres i Foretaksregisteret (gjelder de aller fleste)

4) Skriv inn navnet på firmaet ditt. Det vanligste er Fornavn Etternavn, men det er bare etternavnet som må være med (f.eks. Ballettdanser Pedersen)

«Har du forsøkt å registrere foretaket tidligere?» Hvis ja, kryss av for at foretaket har fått et midlertidig organisasjonsnummer. Hvis nei, gå videre.

Legg inn Forretningsadresse og annen kontaktinformasjon

5) Legg inn e-postadresse og telefonnummer

Obs: Ikke hak av for at du vil oppgi kontaktopplysninger! Da sparer du deg for å bli plagd av utallige selgere, siden alle har tilgang til enhetsregisteret

6)  Aktivitet/bransje: Brønnøysundregistrene skal registrere korrekt næringskode, og det er derfor viktig at du beskriver det firmaet ditt skal drive med så nøyaktig som mulig. Sørg for at det kommer tydelig frem at du har ambisjon om å drive næringsvirksomhet, siden du kan risikere å få registreringen i retur hvis saksbehandleren i Brønnøysund mistenker at det dreier seg om en hobby

7) Innehaver: Fyll inn fødselsnummer og etternavn, og klikk Legg til

8)  Ansatte, frilansere eller personer som mottar honorar: Hvis det er du selv som skal jobbe i foretaket, så velger du «Nei» her. Du er innehaver, ikke ansatt. Skal du ha ansatte på lønn eller leie inn f.eks. frilansere eller andre som mottar honorar, så haker du av for «ja»

9)  Har foretaket daglig leder eller forretningsfører? Hvis du ikke har ansatt en daglig leder (andre enn deg selv, men du er innehaver), så går du bare videre i utfyllingen

10) Har du autorisert regnskapsfører? Kryss av dersom du har gjort avtale med en regnskapsfører. Mange enkeltpersonforetak tar seg av regnskapet selv, gjerne ved hjelp av en regnskapsløsning av høy kvalitet som XCELLO.

11) Har du revisor? De færreste enkeltpersonforetak trenger revisor, så bare gå videre i skjemaet. Unntak: hvis driftsinntektene er fem millioner eller mer, og/ bedriften har flere enn 20 ansatte

12) Har du gitt prokura til noen? Prokura er en fullmakt til å opptre på vegne av enkeltpersonforetaket ditt, og er for de fleste ikke aktuelt. Bare gå videre – dette kan uansett endres på et senere tidspunkt

13) Har foretaket overtatt en underenhet? Dette er sjelden relevant for gründere som skal etablere enkeltpersonforetak, og handler om hvorvidt man overtar et annet selskap eller driver aktivitet på ulike steder i landet eller i flere bransjer.

14) Merverdiavgiftspliktig omsetning: De aller fleste skal hake av for det øverste alternativet, at man skal betale mva. av det man omsetter for. Noen tjenester er likevel unntatt fra merverdiavgiftslovens bestemmelser, f.eks. helsearbeid og undervisningstjenester. Les mer om ulike typer omsetning her.

Forhåndsregistrering: Nei, for de aller fleste er ikke dette nødvendig. Hvis du vet du vil overstige beløpsgrensen for mva. (omsetning på 50 000,- ) innen tre uker fra du starter opp, kan du likevel søke
Frivillig registrering: Nei, det ønsker du ikke
Særskilt registrering: Nei, dette er svært sjelden aktuelt

15) Varsling og signering: Oppgi epost-adresse eller mobilnummer for hvordan du vil motta varsler i Altinn

16) Sammendrag: kjør en kontroll og og send skjemaet til signering. Etter dette må du signere via innboksen i Altinn

Hele registreringsprosessen tar for de fleste mellom ti minutter og en time.

Saksbehandlingstiden i Brønnøysund varierer avhengig av pågang, men det tar vanligvis mellom én og fire uker før alt er klart og du mottar

Mer om enkeltpersonforetak og regnskap

Og nå som du er i gang kan du begynne med å lese litt mer om enkeltpersonforetak, og hvis du er helt ny på regnskap kan det også lønne seg å lære litt om regnskap. Eller kanskje du allerede er klar til å gjøre regnskapet selv? Da burde du sjekke ut XCELLO.

Uansett, lykke til med enkeltpersonforetaket ditt!

Skrevet av Nils Lavik
Seniorrådgiver innen forretningsutvikling med mastergrad i foretaksøkonomi. Deler engasjert sin kunnskap om vilkår og muligheter for småbedrifter og de som ønsker å vokse videre.

Lei av dansende grafer og kolonnediagram?

XCELLO har kun det nødvendige for regnskapet til en liten virksomhet.

Mer info

Legg igjen en kommentar

jithomassen.no benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer