Nye regler for kassesystemer

De nye reglene for kassassytemer skal gjøre det enklere å kontrollere transaksjoner, og bekjempe svart økonomi. Alle med kontantsalg må vurdere om de oppfyller de nye kravene.

De nye reglene kom 01.01.2017, men med diverse overgangsregler vil den endelige implementeringen av disse gjelder fra 01.01.2019, det vil si at du de månedene som gjenstår av 2018 på deg til å få dette på plass.

Hvorfor nye regler?

De nye reglene skal gjøre det enklere for Skatteetaten og ta de som prøver å lure unna kontant-omsetning, og er et ledd i en større satsing som innebærer bekjempelse av svart økonomi.

Med tidligere systemer, skal det ha vært mulig å skjule kontantsalg ved å manipulere rapporter eller benytte seg av skjulte funksjoner. De nye reglene skal gjøre dette vanskeligere.

Hva innebærer de nye reglene?

De nye kassereglene innebærer strengere krav på flere områder, blant annet at kontantsalg må registreres fortløpende og systemet er nødt til å kunne produsere summeringsstrimler/kvitteringer, i tillegg kommer krav til rapporter og funksjoner i selve kasseløsningen. Dette skal gjøre det vanskeligere å skjule eller manipulere transaksjoner.

Her er noen krav til kassassytemet med nye regler (listen er ikke fullstendig):

  • Produkterklæring som beskriver operativsystem, filsystem, datasystem etc.
  • Erklæring som beskriver hvordan kassassystemet kan kontrolleres, dokumentasjon av såkalte kontrollspor.
  • Krav til integrert kasseskuff. Kasseskuff er både skuffer som sitter fast i kasseapparatet eller ulike løsninger som pengeskrin og pengebelte.
  • Skriver som kan skrive ut en salgskvittering. Kan også være utskrift til fil.
  • Språk: norsk, svensk, dansk eller engelsk.
  • Systemet skal kunne registrere veksel
  • Systemet skal håndtere betaling fra ulike betalingsmidler
  • Systemet skal ha klokke innstilt til norsk tid
  • Systemet skal ikke kunne integreres med annen programvare som gjør det mulig å endre eller slette registrerte opplysninger

Man skal også kunne ta ut såkalte X og Z-rapporter, samt salgskvittering, med opplysninger definert i kassassytemloven.

Overgangsordningen er slutt i 2018

Kassesystemloven ble iverksatt fra 01.01.2017, fra denne datoen måtte alle som kjøper nye kassassystemer tilfredstille kravene i den nye loven. De som allerede hadde kassasystem den 01.01.2017, fikk frem til 01.01.2019 på å oppgradere systemet slik at de tilfredsstiller kravene. Man har med andre ord ut 2018 på seg til å få dette på plass.

Unntak fra kassesystemloven

Her er noen unntak fra den nye kassesystemloven:

  • Taxi – taksameter
  • Omsetning under 50 000 eks mva
  • Ambulerende eller sporadisk kontantsalg

Godkjente kassesystemer

Her finner du Skatteetatens liste over godkjente kassesystemer.

 

Skrevet av Jan Inge Thomassen

Regnskapsfører med fokus på småbedrifter og tilgjengelig regnskapsinformasjon for alle. Har vært med fra DOS til web og opparbeidet variert erfaring fra en bransje i utvikling. Daglig leder i JITR AS.

Lei av dansende grafer og kolonnediagram?

XCELLO har kun det nødvendige for regnskapet til en liten virksomhet.

Mer info

Legg igjen en kommentar

jithomassen.no benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer