Du har kanskje hørt at man må avstemme regnskapet, men hva betyr det egentlig og hvorfor gjør vi det?

Alle som fører regnskap må avstemme en gang i blant, men min erfaring er at mange som gjør regnskapet selv ikke aner hva dette innebærer. Her forklarer jeg det.

 

Hva er egentlig en avstemming?

Å avstemme et regnskap har ingenting med det å stemme å gjøre, slik man gjør ved en folkeavstemming, ei heller stemming slik man stemmer et instrument.

Avstemming på regnskapsspråket betyr å sammenligne tallene i regnskapet med andre rapporter, for å se at informasjonen samsvarer. Dette skal sikre at for eksempel saldoen på bank i regnskapet ditt, er den samme som saldoen som står på kontoutskriften.

Og siden banken er den mest sentrale kontoen i de fleste virksomheter, så starter man gjerne avstemmingen der. Her kan du lese mer om hvordan en bankavstemming skal gjøres.

Men det er ikke bare banken som skal avstemmes.

Hva skal avstemmes?

Man er pliktig å avstemme alle vesentlige poster i regnskapet. Som et minimum innebærer dette:

  • Bank
  • Kundereskontro
  • Leverandørreskontro

De fleste vil også måtte gjøre flere avstemminger hvorav de vanligste er avstemming av lønn og merverdiavgift. Finnes det andre kontoer i balansen i regnskapet ditt må du også ha kontroll på disse. Det kan være ulike typer fordringer, lån eller kreditt. Det kan også være aktiverte driftsmidler og avskrivninger av disse.

Vesentlige kontoer i resultatregnskapet skal du også ha kontroll på, så avstemming begrenser seg ikke nødvendigvis bare til balansen.

 

Som en hovedregel kan man si at du skal ha kontroll på hva som er registrert på alle kontoene i regnskapet ditt, med mindre posten er uvesentlig.

Hvor ofte må man avstemme?

Avstemmming av regnskapet bør skje løpende. Dersom du er mva-pliktig og rapporterer mva terminvis, så skal du foreta en avstemming hver terming. Rapporterer du årlig er det ikke krav til å avstemme oftere enn dette.

Men en grei ting å huske på når det gjelder avstemming er at det blir lettere å gjøre jo oftere man gjør det. Skal man for eksempel sitte ett år senere å huske hvorfor betalingen til den eller den leverandøren var på et annet beløp enn fakturabeløpet? Nei, slike ting er det naturlig nok lettere å huske like etterpå.

 

Et lite tips kan være å avstemme skyldig beløp ved de terminvise rapporteringene. For eksempel skal skyldig beløp for merverdiavgift på konto 2740 være det samme som på rapporten du sender ut, dersom forrige termin er gjort opp. Det samme kan man si om skyldig forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift for de som utbetaler lønn.

 

Avstemming i forbindelse med årsavslutning

En avstemming alle må forholde seg til, er avstemmingen i forbindelse med årsavslutning av regnskapet, noe som burde være aktuelt for de fleste på denne tiden.

Her har jeg skrevet mer om årsavslutningen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *