Har du optimale betingelser hos banken din?

bankAlle behøver en bankforbindelse, men mange er ikke oppmerksomme på hvilke betingelser man burde forvente. Her er mer informasjon om banktjenester, og hvordan du kan forhandle med din eksisterende bank.

Mange enkeltpersonforetak og småbedrifter velger bankforbindelse basert på lojalitet, gammel vane eller hvilken privatbank de har fra før. Det er det ingen grunn til.

Hvordan finne riktig bank?

Hvilken bank som er riktig for din bedrift er et omfattende spørsmål. I tillegg til rentenivå, avdragsordninger, gebyrer og andre betingelser, bør blant annet disse faktorene tas med i betraktningen:

• Kan banken karakteriseres som en «næringslivsbank», med spesielt fokus mot bedrifter?
• Har den dyktige rådgivere?
• Tilbyr den verdifulle tilleggs- og gratistjenester?
• Hvilken posisjon har banken i ditt geografiske nedslagsfelt, bransje og/eller relatert til konkurransesituasjonen din?
• Har den et internasjonalt nettverk, hvis du skulle få behov for det på et senere tidspunkt?
• Kjenner du noen sentralt i banken fra før, og er dette positivt eller negativt ?
• Hvilke behov har du? Frisk kapital, refinansiering, å samle smålån, kombinasjoner eller noe helt annet?

Vær kravstor med banken din

Mange er tilbakeholdne, forsiktige, sjenerte og beskjedne i forhandlinger med banken – hvis de i det hele tatt våger å gå inn i en forhandlingssituasjon.

Dropp denne innstillingen, og vær istedet konkret og kravstor – selvsagt innen rimelighetens grenser, og avhengig av forhandlingsposisjonen og utgangspunktet ditt.

Bankbransjen går godt

Bank- og finansbransjen går svært godt, og antallet lån som blir misligholdt er lave. De siste årene har de kuttet enorme kostnader i forbindelse med overgangen fra fysiske filialer til internett. Videre kutt i administrasjonskostnader er på grunn av rivende teknologisk utvikling dessuten forventet de nærmeste årene. Konkurransen bankene imellom er knallhard, og de har relativt stort handlingsrom hvis de ønsker å få eller beholde deg som kunde.

Det er lett å bytte bank

Å bytte bank er lettere enn mange tror. Den nye banken hjelper til med å avslutte kundeforholdet til den gamle, og de fleste prosessene er automatiserte. Du kan også velge om du vil flytte alle banktjenester, eller kun noen utvalgte.

Med få unntak opererer ikke bankene med en fast prisstruktur; det er den individuelle avtalen mellom deg og dem som avgjør.

Slik forhandler du med banken

Ergo bør du gjøre noe vi nordmenn sjelden driver med andre steder enn på markeder i syden, og knapt nok da: prute. Men det krever gode forberedelser, slik at du har kontroll på argumentene du vil bruke i møtet med banken.

Her er noen punkter man bør ha tenkt gjennom på forhånd:

God tone

• Hold en god tone og opptre høflig, rolig, balansert og vennlig, også hvis representanten for banken er skeptisk eller avvisende. Også i profesjonelle relasjoner er sjansen mye større for å lykkes hvis du blir godt likt. Vær ærlig og gi korrekte opplysninger – tillit er viktig i alle forhold

Kartlegging

• Kartlegg forskjellige banker og be om tilbud, spesielt rentebetingelser. I en forhandlingssituasjon, opplys gjerne at du også har snakket med andre banker – dette er motparten din fullstendig klar over – men ikke fokusér på dette eller bruk det som trussel eller ultimatum.

Markedssituasjonen

• Ha god og oppdatert kunnskap om markedssituasjonen. Makroøkonomiske forhold, rentenivå og forventninger om fremtiden forandrer seg hele tiden, og du må vite hvordan ståa er før du fremsetter realistiske ønsker og krav

Priser og betingelser

• Det finnes en rekke ulike nettsteder som sammenligner ulike bankers priser og betingelser, f.eks. Finansportalen.no, men du bør sikte lavere enn dette når du snakker med banken. De har mulighet til å gå under det nivået de kommuniserer i offentlige kanaler hvis de vil, eksempelvis til gode kunder (eller kunder de forventer blir gode og lønnsomme i fremtiden)

Egen økonomi

• Hvordan har økonomien i bedriften din sett ut de seneste årene, og hvordan forventer du at fremtiden kommer til å bli? Gå gjennom foregående års resultater, i tillegg til prognoser og sannsynlige fremtidsscenarier. Har du gjennomført strategiske prosesser, markedsanalyser eller andre ting som kan være relevant for banken din, fortell om dette. Jo tryggere de er på at du er en pålitelig betaler, dess mindre bekymret er de for at lånet misligholdes, og jo større er sjansen for gode betingelser i form av f.eks. lavere rente

Ikke vær for lojal

Til sist: Unngå overdreven lojalitet. Man har null forpliktelse, hverken moralsk eller juridisk, til å bli værende hos en bank hvis betingelsene er bedre hos en annen. Banker og andre finansinstitusjoner tjener penger som gress, og selv om rådgiverne du snakker med selvsagt har rammer å forholde seg til, så vil det alltid være rom for individuelt skjønn i forhandlinger. Her kan du lese om likheten mellom bank og bruktbil.

 

Bildet er hentet fra Freepik.

Skrevet av Nils Lavik
Seniorrådgiver innen forretningsutvikling med mastergrad i foretaksøkonomi. Deler engasjert sin kunnskap om vilkår og muligheter for småbedrifter og de som ønsker å vokse videre.

Lei av dansende grafer og kolonnediagram?

XCELLO har kun det nødvendige for regnskapet til en liten virksomhet.

Mer info

Legg igjen en kommentar

jithomassen.no benytter informasjonskapsler (cookies). Les mer