Driver du en liten virksomhet med få bilag, burde du vurdere å gjøre regnskapet i regneark. Det er langt ifra slik som enkelte tror, at dette bare er et godt alternativ for mindre foreninger eller borettslag.

Her er fem fordeler med regnskap i regneark:

1 En fleksibel løsning

Gjør du regnskapet i regneark har du en veldig fleksibel løsning. Du kan for eksempel enkelt korrigere feilregistreringer, bare ved å slette eller endre på de registrerte opplysningene. For å korrigere en tilsvarende feilregistrering i et regnskapssystem må posteringen slettes og deretter må du lage en ny registrering med korrekte verdier.

I et regneark kan du prøve og feile så mye du vil, helt til alt er riktig.

Regneark er spesielt fleksibelt dersom du kan litt regneark fra tidligere, siden regnearket har mange nyttige funksjoner i seg selv. Her kan du klippe, lime og sortere slik du ønsker. Da er det ingen sak å lage til de rapportene du måtte foretrekke, som passer akkurat til ditt formål. Rapportering vil gå som en lek med regneark. Du kan også bruke regnearket uten å være koblet til internett, slik man gjerne må være med andre regnskapsprogrammer, som kan være en fordel for noen.

2 Oversikt og kontroll

Regneark er enkelt å kontrollere fordi du vil ha oversiktlige lister over alle posteringene dine som du raskt kan scrolle deg frem til ved behov. Dette gjør at du slipper å ta ut rapporter for å lete deg frem. Alt ligger allerede ligger inne i regnarket.

Alle data er lett tilgjengelige i et redigerbart format.

Det er også slik at når man skal avstemme og etterkontrollere for eksempel bank mot regnskap eller innrapportering av merverdiavgift, så vil man ofte bruke et regneark til denne jobben uansett hvilket system man benytter seg av. Regnskap i regneark gjør derfor at du har en god mulighet for å gjøre denne jobben når du måtte ønske det. Integrèr det gjerne i en egen arkfane i regnearket.

 

3 Dokumenter slik du vil

Det er jo engang slik at det som registreres i regnearket også må dokumenteres i form av bilag. Det vil si kvitteringer og fakturaer. Gjør du regnskapet med regneark har du muligheten til å gjøre denne dokumentasjonsjobben akkurat slik det passer deg. Er du “old-school” og foretrekker å skrive alt ut på papir og sette inn i en perm, står du fritt til å gjøre dette. Du står også fritt til å lagre bilagene på .pdf i en mappestruktur på datamaskinen din.

Ønsker du å ta bilde av kvitteringene og  laste de opp i skyen gjennom en fildelingstjeneste, kan du også gjøre det.

Les mer om hvordan du kan laste bilagene opp i skyen ved hjelp av en fildelingstjeneste her. Gjør du regnksapet i regneark er valget ditt.

4 Den unike læringseffekten

De fleste andre regnskapssystemer “gjemmer” de ulike prosessene i et regnskap på en måte som gjør at du ikke helt får tak i hva som skjer. Den gode oversikten du har i et regneark gjør at du også har en unik mulighet til å lære deg litt grunnleggende regnskap. Når du skjønner hvordan dine registreringer endrer balanse, resultat og merverdiavgift (for den som har det), vil du også ha en læringseffekt av å gjøre regnskapet i regneark. For selv om en del online-baserte regnskapssystemer er veldig enkle å bruke, så kan de “forenkle deg litt dummere” noen ganger. Gjør du regnskapet i regneark og forstår prosessene som ligger bak, vil du derfor stå bedre rustet til å gjøre en god jobb med regnskapet ditt

I tillegg til å lære regnskap, lærer du også å bruke et regneark, som kan kan være et veldig nyttig verktøy i din virksomhet. 

5 Det er mye rimeligere (eller helt gratis)

Sist, men ikke minst. Regnskap med regneark er mye rimeligere enn å benytte seg av et regnskapsprogram, og penger spart er som kjent penger tjent. Setter du opp regnearket ditt selv, er dette selvfølgelig helt gratis. Ønsker du en ferdig mal for å komme i gang med det samme, kan jo sjekke ut Norges rimeligste regnskapsprogram.

Spar penger ved å bruke Norges rimeligste regnskapsprogram.

 

Hvem har lov å gjøre regnskapet i regneark?

Alle typer virksomheter kan gjøre regnskapet i regneark, om man er enkeltpersonforetak, aksjeselskap eller annen virksomhetsform har ikke noe å si. Det som teller er at man har under 600 bilag i løpet av året, noe som faktisk er ganske mye for en liten virksomhet. Mange småbedrifter vil aldri komme over 600 bilag i løpet av et år, og det er ikke nødvendigvis bare dersom det er et hobbyprosjekt. Måten man fakturerer på og hvilke typer kostnader man har, vil være med på å avgjøre dette. Les gjerne mer i min artikkel om regneark som regnskapsssytem for små virksomheter.

 

Bildet (øverst) er hentet fra Freepik.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *