Det viktigste med regnskap

Overordnet blikkNår man sitter med regnskapet er det fort gjort å la seg distrahere av små detaljer som ikke er så viktige i den store sammenheng. Da kan det være lurt å skifte fokus til det som er det viktigste med regnskap.

Et regnskap vil aldri bli perfekt og vil alltid kunne gjøres på flere ulike måter, derfor blir det enklere om du tar et blikk på regnskapet fra et overordnet perspektiv.

Unngå unødvendige detaljer

DET ER FORT GJORT Å HENGE SEG OPP I DETALJER når man sitter med regnskapet. Og siden regelverk og beskrivelser på nettet gjerne er tilpasset større bedrifter, finnes denne tendensen ofte hos småbedrifter som gjør regnskapet selv. Dette merker jeg når jeg får spørsmål fra leserne av jithomassen.no.

Veldig mange spør unødvendig detaljerte spørsmål fordi de tror regnskap er superkomplisert.

DET VANLIGSTE ER BRUK AV ULIKE TYPER KOSTNADSKONTO og forvirring rundt hvilken konto man bør bruke. Men det er ikke nødvendig med flere ulike kontoer til bruk ved forskjellige typer verktøy, eller spesifikasjon av ulike typer reklamekostnader – med mindre man selv har behov for det. For å gjøre dette enklere kan man slå sammen kontoer, noe du kan lese mer om i dette innlegget om kontoplanen.

Er du i tvil om en sjelden kostnad? Bruk 7790 – Andre driftskostnader.

Riktig skatt, merverdiavgift og lønn

Det aller viktigste i et regnskap er nemlig disse tre tingene:

  • å beregne riktig overskudd/underskudd (skattekostnad)
  • å bruke riktige mva-koder (riktig beløp for betaling av mva)
  • riktig rapportering av lønn og betaling av forskuddsskatt og aga (for de som har ansatte)

DERSOM MAN HAR KONTROLL PÅ DISSE TRE vil det sannsynligvis være veldig lite å si på regnskapet ditt (teknisk sett). Og de som eventuelt skulle kontrollere deg (Skatteetaten/Kemneren) vil uansett ha fått betalt det de skal.

Da teller det mindre om du har registrert kjøp av printer på feil konto, eller fakturaen på 8. istedenfor 9. februar.

Men husk for all del nødvendige detaljer

DET ER LETT FOR MEG Å SI DU SKAL glemme unødvendige og huske nødvendige detaljer, og jeg mener naturligvis ikke at man skal registrere alle kostnader som “diverse” og si at det er greit sånn.

Poenget mitt er at et overordnet fokus vil kunne hjelpe deg å ta riktige avgjørelser, og at det er lov å være litt pragmatisk.

Dersom du kombinerer denne tankemåten med disse tre tipsene for et enklere regnskap er du langt på vei. Samtidig må man huske “de nødvendige detaljene” og denne sjekklisten for årsoppgjøret kan være god lesning for deg som lurer på hva nødvendige detaljer egentlig dreier seg om.

Til syvende og sist handler det om å kjenne sin egen virksomhet godt nok til å ta riktige avgjørelser.

NB: Ansvarsfraskrivelse

Denne artikkelen er ment for de av dere som gjør regnskapet selv og har relativt god kontroll på det meste, men er livredde for å gjøre den minste feil, et fenomen som er utbredt. Artikkelen er ikke for de i “motsatt” kategori, som gjør regnskapet selv uten den minste frykt for feil, med veldig dårlige forutsetninger og dertil dårlig kontroll på regnskapet. Vi anbefaler alle som gjør regnskapet selv å sette seg inn i hva man driver med.

Var denne informasjonen nyttig? Del den med noen.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Lei av dansende grafer og kolonnediagram?

XCELLO har kun det nødvendige for regnskapet til en liten virksomhet.

Mer info

2 kommentarer om “Det viktigste med regnskap”

  1. Hei!

    Har betalt et norsk reklamefilm-byrå for å spille inn en reklamefilm for vårt produkt til bruk på vår nettside. Vil det være riktig å sette denne under konto 7329? og kan man føre mva fradrag på dette kjøpet? er oppgitt mva på fakturaen fra selskapet, men ble veldig i tvil hvordan reglene rundt mva gjelder her da jeg ikke finner stort info om det noe sted. Håper du kan hjelpe meg, takk for innholdsrik nettside.

    Mvh Joakim

    Svar
    • Hei Joakim.

      7329 eller annen konto i 7320 kategorien burde passe fint til denne. Det er vanlige regler for mva-fradrag for reklamekostnader, som vil si at du normalt skal ha mva-fradrag for slike kostnader.

      Svar

Legg igjen en kommentar