Her har jeg samlet noen av spørsmålene jeg får fra brukere av regnearket ENK<600, som kan være nyttig å vite, enten du selv bruker regnearket eller vurderer å begynne med det.

Jeg får en god del spørsmål fra brukerne av regnearket og det kan være alt fra helt enkle ting til det som er mer komplisert å svare på. Siden noen av spørsmålene går igjen, tenkte jeg det kunne være nyttig å publisere noen av disse her, på den måten slipper du å spørre om det samme som noen andre allerede har spurt om.

Bruker du regnearket selv kan du kanskje få noen tips ved å lese igjennom disse spørsmålene, og dersom du vurderer å ta regnearket i bruk i din virksomhet, kan du få en bedre forståelse av hvordan det fungerer.

Bilagsnummer og endring av dette

Spørsmål:

Skal ikke bilagene nummereres etter hverandre? Bilagene blir jo ikke etter hverandre da jeg vil ha bilag nr 1 for salg og bilag nr 1 for en kostnad.

Svar:

Regnearket er lagt med bilag i tre forskjellige kategorier:

  • Inntekter (med inntektsbilag som ofte vil være utgående faktura, kan også være annen salgsdokumentasjon)
  • Kostnader (med kostnadsbilag som gjerne er inngående faktura, kvitteringer fra kontantkjøp og lignende)
  • Balanse (med balansebilag som gjerne vil være relatert til bank eller andre balanseposter)

Hver kategori har løpende bilagssnummer som starter med 1. Meningen er at man skal sortere bilag i disse kategoriene, og lære seg å tenke på de ulike bilags-typene når man gjør regnskapet, noe som gjør regnskapet mer oversiktlig. Det er ikke noe i veien for at disse kategoriene har samme nummer så lenge man sorterer bilagene i disse kategoriene først.

Tips!

Du kan selv bestemme hvilket bilag du skal begynne på ved å endre på første bilagsnummer, så endrer de følgende bilagsnumrene seg automatisk. Dersom du for eksempel har en bilagsserie på dine utgående faktura som gjør at du begynner på faktura nummer 88, og ønsker samme bilagsnummer i regnearket, så endrer du bare «1» til «88» i cellen, og resten endrer seg selv.

 

Feil i balansetall

Spørsmål:

Jeg har nettopp lastet ned ditt excel-ark for mitt bitte lille enmannsforetak. Jeg sliter med å få korrekte summer i balansen. Bl.a får jeg opp leverandørgjeld til tross for at alt er betalt og mottatt. Likeså får jeg en for stor sum for kontormaskiner og varelager (har kun en tlf og en pc og inget varelager). Hva er galt?

Svar:

Det er sannsynligvis eksempeltallene fra den inngående balansen som ligger der fremdeles, som er tallene du finner i de grønne feltene helt til venstre i arkfanen for Balanse. Disse tallene må enten slettes eller du må legge inn dine egne tall her, dersom du har inngående balanse.

 

Les mer om inngående balanse her.

 

Om forhåndsutfylte felter/eksempler

Regnearket har en del forhåndsutfylte felter, som er lagt inn for å vise hvordan de ulike arkfanene skal fylles ut og hvordan de henger sammen. Ta gjerne en titt på disse før du starter, fordi det kan være nyttige eksempler som hjelper deg å skjønne hvordan regnearket fungerer i praksis. I disse eksemplene har jeg forsøkt å vise litt forskjellige typer føringer, og teksten i registreringen forklarer hva det gjelder.

Disse feltene er imidlertid ikke noe du skal ha med deg i ditt regnskap, derfor må du slette eksempelregistreringene før du starter. Du finner disse eksempelregistreringene i alle tre «hoved»-arkfanene, inntekter, kostnader og balanse.

 

Registrering av lønn

Spørsmål:

Hei, og tusen takk for regnearket. Du har hatt mye jobb med å få det så bra! Jeg skal føre regnskap for et aksjeselskap der jeg også har lønnsutbetalinger! Må opprette mange nye konti, men det skulle vel ikke by på så store problemer – eller?

Svar:

Takk for det. Det skal gå helt fint med lønn også ja, men som du sier så vil det kreve en del nye kontoer, som du kan redigere selv i arkfanen for kostnader. Det vil også kreve enkelte nye kontoer i balansen.

Oppdatering!* Det nye regnearket for aksjeselskap kommer med en eksempelpostering for lønn som viser hvordan man kan registrere en lønnsutbetaling.

Fakturering uten mva

Spørsmål:

Jeg skal fakturere uten MVA. Hvordan gjør jeg dette under fanen «inntekter»?

Svar:

Da bruker du konto 3100 Salgsinntekt uten mva, eventuelt konto 3200 Salgsinntekt utenfor mva loven, avhengig av hvilken type mva-fri omsetning du har.

Registrering av kreditnota

Spørsmål:

Jeg skal registrere en kreditnota men finner ikke en kode for dette i regnearket. Er det kanskje ikke mulig?

Svar:

Du kan registrere kreditnota ved å velge vanlig faktura, men registrere den med minus foran (negativt fortegn), da vil registreringen i regnskapet fremkomme som en kreditnota.

 

 

Har du et regnskapsspørsmål eller spørsmål om regnearket?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *