Regnskap er enklere å forstå om du glemmer alt du har hørt om regnskap fra før, og begynner med de aller enkleste prinsippene. Starter du i feil ende blir ting med en gang mye vanskeligere.

Assosiasjoner til regnskap

Det er mange som har ubehagelige assosiasjoner knyttet til ordet regnskap. De vet kanskje at det har med tall og penger å gjøre, at det handler om kvitteringer, bankutskrifter og betalinger. Denne administrasjonen av økonomi kan synes som en fremmed og vanskelig virkelighet å forholde seg til. For det finnes jo så mange regler å passe på, så mange fallgruver for den som ikke kan dette skikkelig.

Og det er riktig at det finnes en del ting å passe på. At mange ulike regler spiller inn når man skal føre et regnskap. Men det er ingen grunn til å la seg overvelde før man har satt seg litt mer inn i hva regnskap går ut på. Og når mange har en oppfatning av at det er komplisert, så glemmer man kanskje at de fleste er kjent med tenkemåten allerede, uten å være klar over det.

Tre enkle ting

Glem alle de negative assosiasjonene, og forsøk heller å se på regnskap fra et enklere perspektiv.

Regnskap handler i all hovedsak om å gjøre rede for tre ting.

1. Hvor pengene dine kommer fra (inntekter).
2. Hvordan de blir brukt (kostnader).
3. Hvor mye du sitter igjen med (resultat).

Begynner du med disse tre grunnleggende komponentene, vil det være enklere å forstå mer senere.

Du kan tenke som en regnskapsfører

Det er ikke helt ulikt hvordan man som liten fikk ukelønn og måtte lære seg å håndtere egne penger, man skjønte raskt at det ikke var noe igjen til fotballkort dersom man brukte alt på tyggegummi. Eller at man ikke hadde noe igjen å spare til ny sykkel hvis man brukte alle ukepengene hver uke.

Mange har også «regnskapslignende erfaringer» fra ulike typer jobbsituasjoner, men også i det daglige er man nødt til å tenke litt som en regnskapsfører av og til. De fleste har en viss idè om hva som går med til husleie, strøm og dagligvarer, i forhold til reiser og ferie, nytt sykkelutstyr eller andre ting. Tankemåten som behøves er allerede kjent, det gjelder bare å overføre denne til en ny situasjon.

Det at det finnes mange regler å forholde seg til, vil du etterhvert skjønne at gir god mening. Og i mange tilfeller gjør disse reglene regnskapsarbeidet enklere, fremfor å komplisere det. For det kan være lettere å ha en konkret måte å gjøre ting på enn at man kan velge mellom flere alternativer.

Få hjelp der det er nødvendig

Dessuten er det ikke slik at du må kjenne alle regler eller alle regnskapstekniske uttrykk. Du behøver bare å vite det som er aktuelt for din virksomhet og den informasjonen er ofte tilgjengelig allerede, dersom du søker deg litt rundt på nettet, eller trykker deg rundt på jithomassen.no eller tilsvarende sider.

Her kan du for eksempel lese mer om debet og kreditDenne artikkelen om balanse og resultat er også nyttig for nybegynnere.

Og skulle du ha behov for å få hjelp med konkrete ting du lurer på, kan bare spørre om hjelp når det er nødvendig. Det er ikke slik at du må gjøre alt av regnskapsarbeid helt selv, du kan gjøre akkurat så mye eller lite som passer deg, og få hjelp til resten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *